Home / Blog / SEO : 8. Zoekmachine tools en diensten

Hoofdstuk 8 Zoekmachine tools en diensten

SEO marketeers maken gebruik van diverse zoekmachine tools. Enkele van de meest gebruikte tools worden door de zoekmachines zelf aangeboden. Zoekmachines willen alle webmasters de mogelijkheid geven een website en content te creëren waarbij toegang is tot dezelfde informatie. Daarom hebben de zoekmachines verschillende tools, analyses en adviesrapporten uitgebracht. Deze gratis bronnen geven een kans om informatie in te winnen van de zoekmachines.

Veel voorkomende zoekmachine elementen

1.      Sitemaps

Een sitemap is een lijst met bestanden die signalen geven aan de zoekmachine hoe ze uw website dienen te doorlopen. Sitemaps helpen zoekmachines content te vinden en te classificeren die ze zelf misschien niet gevonden zouden hebben.

XML

Meest aanbevolen format voor sitemaps. Het is erg gemakkelijk voor zoekmachines te ontcijferen.

RSS

RSS is een makkelijke manier om automatisch op de hoogte te blijven van nieuws op bepaalde website, blogs of bekende nieuwssites.

Txt

Deze file is erg gemakkelijk, echter is hier geen mogelijkheid om meta data toe te voegen aan pagina’s.

2.      Robots.txt

Zoekmachines nemen automatisch je gehele website op. Het is echter niet altijd even handig om alle pagina’s van je website in de zoekresultaten te laten vertonen. Met een simpel bestandje, robots.txt, kun je voorkomen dat pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten.

De volgende opdrachten kunnen worden gegeven:

Disallow

Voorkomt dat er toegang is tot bepaalde pagina’s en bestanden.

Sitemap

Geeft de locatie van een sitemap van een website.

Crawl Delay

Geeft de snelheid (in milliseconden) waarop een robot de server kan doorzoeken.

3.      Meta Robots

Door gebruik te maken van de meta robots kan je aangeven welke pagina’s de zoekmachine mag indexeren. Met deze tag creëer je een instructie op pagina niveau

4.      Rel=”Nofollow”

Dit is een methode waarmee webmasters tegen zoekmachines kunnen zeggen dat ze de links op een bepaalde pagina niet moeten volgen. Daarnaast kan er worden aangegeven dat een specifieke link niet gevolgd moet worden. Dit kan worden toegepast voor bijvoorbeeld een onbetrouwbare website.

5.      Rel=”canonical”

Vaak kan er twee of meer exact dezelfde content verschijnen onder verschillende URL’s. Omdat de content hetzelfde is op meerdere pagina’s, kan het gevolg zijn dat de zoekmachine een mindere waarde geeft aan de content en dit heeft vervolgens weer invloed op de potentiële ranking. Met de canonical tag wordt dit probleem opgelost en wordt er aangegeven welke van de pagina’s moet worden opgenomen in de index.

Zoekmachinetools

Zoekmachine tools voor Google

Hoofdkenmerken

Geografische doelgroep. Als uw site zich richt op een doelgroep in een bepaalde locatie, kunnen webmasters Google voorzien in informatie dat zal helpen met het verbeteren van de ranking bij geografische zoekwoorden.

Gewenst domein. Een gewenst domein is de pagina die de webmaster wilt gebruiken om in de index te zetten.

URL parameters. U kunt Google van informatie voorzien over elke parameter op uw website. Dit zal Google helpen om efficiënter door uw website te gaan.

Crawl rate. De crawl rate is de snelheid waarmee Google door uw website gaat.

Malware. Google informeert u als er malware gevonden is op uw site. Malware zorgt voor een slechtere gebruikerservaring en tast uw ranking aan.

Crawl Errors. Als Google errors ontdekt op uw website tijden het doorlopen van uw website zal het deze aangeven, bijvoorbeeld 404’s.

HTML suggesties. Google kijkt naar zoekmachine onvriendelijke HTML elementen zoals problemen met de meta beschrijving en titels.

Uw site op het web

Statistieken die door zoekmachine tools worden aangeleverd geven SEO marketeers een uniek inzicht in diverse ratio’s, link statistieken en keyword impressies.

Site configuratie

Dit belangrijke onderdeel geeft u onder andere de mogelijkheid om sitemaps toe te voegen, robots.txt bestanden te testen en sitelinks aan te passen.

+1 Metriek

Op het moment dat bezoekers uw content op Google+ delen met de +1 button, wordt deze activiteit in zoekresultaten meegenomen.

Labs

In de Lab sectie van Google kan worden gezien hoe snel uw website laad voor bezoekers.


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2019   |   Top