Home / Blog / strategie : Zoekmachine to-do lijst voor startende ondernemingen

Steve-Jurvetson-Rocket_310_224Startende ondernemingen hebben een hoop zorgen aan hun hoofd. Overhead, personeelsbezetting, klantenwerving, management, papierwerk, ontwikkeling en financiën – en dat zijn slechts onderdelen van hun drukke takenpakket. Ongeacht de industrie, starters zijn van nature dynamische bedrijven die veel van hun harde werk moeten verrichten in de startfase van hun levenscyclus.

Hoewel entrepreneurs experts zijn in hun vakgebied, en zelfs best wel wat kennis kunnen hebben van online zakendoen, is het onwaarschijnlijk dat zij zich druk maken over SEO (Search Engine Optimization). Maar, gelukkig hoef je niet veel hulpmiddelen te besteden aan SEO of zelfs een marketingteam in te zetten om je website te optimaliseren. Door al vroeg in het proces handig gebruik te maken van SEO kunnen zich vele voordelen voordoen naarmate het bedrijf groeit.

Voor nieuwe websites (en bedrijven) houdt een goede aanpak van SEO in dat surfers, die opzoek gaan naar jouw bedrijfsnaam, in staat zijn om jouw website te kunnen vinden. Na een meer volledige inzet zal SEO gebruikers helpen om jouw producten en diensten eerder te vinden dan die van jouw concurrenten. Aangezien een volledige optimalisatie maanden kan duren, is het daarom verstandig om al zo vroeg mogelijk met SEO aan de slag te gaan, al gaat het hier slechts over een minimale inzet.

Hieronder vind je een lijst met de meest belangrijke tips en taken op het gebied van SEO die gelden voor startende ondernemingen. Ondanks dat sommige van deze aanbevelingen slechts enkele minuten werk vergen en anderen de inzet van meer arbeid en hulpmiddelen vereisen, zullen zij allemaal voordelen bieden aan jouw website.

Google-optimalisatie

1. Algemene Aanpak

  • Installeer Google Analytics.
  • Start een “bestemmingsdoel” in Google Analytics voor iedere “bedankpagina” op jouw website die door bezoekers worden bezocht na een actie, zoals het invullen van een contactformulier of een verkoop.
  • Zet Google Webmaster in.
  • Link Google Webmaster met Google Analytics om meer inzicht te krijgen in hoe gebruikers jouw site vinden vanuit hun zoekacties.
  • Maak een robots.txt document en upload deze naar de startpagina van jouw website.
  • Maak een sitemap.xml document en upload deze naar de startpagina van jouw website (of stel deze toepassing in vanuit jouw CMS, indien deze beschikbaar is). Zorg dat jouw website geïndexeerd wordt door je in te schrijven op Google Webmaster Tools. 

2. Onderzoek naar Keywords

  • Maak een lijst van alle producten en diensten die jij aanbiedt. Hoe refereer je naar deze items? Hoe refereren potentiële klanten naar jouw producten en diensten? Maak gebruik van zoveel mogelijk combinaties die jij je kunt indenken.
  • Ontvang ideeën voor sleutelwoorden van Google Zoekwoordplanner door de functie “Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen” te gebruiken.
  • Als je eenmaal een grote lijst hebt aan sleutelwoorden, importeer ze dan in Zoekwoordplanner om te zien hoe goed ze presteren onder de functie “Zie hoe ze presteren”
  • Richt je op de zoektermen die een groot volume hebben (oftewel waarnaar door veel gebruikers worden gezocht) en die relatief minder gebruikt worden door concurrenten en daardoor minder kosten per klik met zich meebrengen. Dit zijn de ideale sleutelwoorden waarnaar jij opzoek bent.
  • Breek de meest geschikte sleutelwoorden op in kleine groepjes van vergelijkbare termen, en wijdt aan iedere groep een geschikte pagina op jouw website. Heb je geen pagina’s die aan deze groep sleutelwoorden voldoen? Refereer dan naar deze sleutelwoorden in een blog post.

3. Optimalisatie op jouw website

  • Schrijf een unieke tag in de titel van iedere webpagina, waarin je één of meerdere sleutelwoorden zet die je hebt gebruikt in de pagina. Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam in de tag staat. Let erop dat deze tag niet meer dan 60 karakters bevat.
  • Schrijf een unieke “Meta description” voor iedere webpagina, waarin je één of meerdere sleutelwoorden zet die je hebt gebruikt in de pagina. Zorg ervoor dat deze beschrijving niet meer dan 155 karakters bevat.
  • Zet een sleutelwoord in de URL van iedere pagina.
  • Controleer of iedere pagina één h1 tag bevat (en niet meer), die zo liefst mogelijk uit een sleutelwoord bestaat. Als een pagina meerdere kopjes heeft (h2-h6), rangschik de kopjes ergens lager op de pagina.
  • Zorg ervoor dat alle pagina’s op jouw website in minder dan 3 klikken bereikt kunnen worden vanaf jouw startpagina. Als er pagina’s zijn die verder verwijdert zijn van je startpagina, dan is het verstandig om naar deze pagina’s te linken vanuit een navigatietool of in een lijst met sub-categorieën.
  • Als je linkt naar een specifieke pagina op je website, gebruik een sleutelwoord die geassocieerd is met deze pagina in de ankertekst.
  • Als je gebruik maakt van veel foto’s op je website, voeg dan ALT tags toe aan deze foto’s om zoekmachines duidelijk te maken wat gebruikers in deze foto’s zien.

 4. Inhoud

  • Zorg ervoor dat iedere pagina op je website minder dan 300 woorden aan unieke tekst bevat, die niet elders op jouw website (of op het web) kan worden gevonden.
  • Start een blog op jouw domein, waarin je zo vaak mogelijk iets publiceert (begin met een publicatie van twee items per maand). Schrijf over artikels die jijzelf interessant vind en graag zou willen lezen.
  • Ga verder dan alleen tekst, maar maak ook video’s, podcasts, webinars, infograpics, illustraties, PDF downloads en nog veel meer!
  • Identificeer twee tot drie primaire doelgroepen voor jouw product of dienst, en wijdt unieke inhoud aan elke groep. Vraag jezelf af wat de aandachtspunten en eigenschappen van jouw product zijn die het beste passen bij de wensen van iedere doelgroep en die jouw product voor hun interessant maakt.
  • Probeer niet alleen de verkoop van je eigen product door te drijven, maar wijdt ook topics aan gerelateerde onderwerpen die jouw publiek aanspreken. Dit zorgt ervoor dat bezoekers eerder terugkeren naar jouw website wat de kans vergroot dat zij overtuigt raken van jouw product.

 5. Links Maken

  • Neem jouw belangrijkste concurrenten, en voer hun namen in op MOZ´s Open Site Explorer en bekijk hun “Inkomende Links” van “Enkel Externe” bronnen om te zien wie naar hun refereert op het web. Zoek naar citaties van auteurs die hun vermelden en benader deze auteurs om hen te overtuigen van jouw product en dienst.
  • Identificeer industrieleiders die een groot aantal volgers hebben op hun blog of op hun social media profiel. Houd hun online volgers nauwlettend in de gaten en wacht de gelegenheid af om uit te reiken naar hun volgers en om jezelf aan hun te presenteren.
  • Weeg jouw PR activiteiten af en zorg ervoor dat alle boodschappen een link bevatten naar jouw website. Streef naar een ankertekst met jouw bedrijfsnaam in de link.
  • Maak dankbaar gebruik van websites die een overzicht aanbieden van branches, gemeenschappen en associcaties waaraan jij verbonden bent.

Heb je deze aanbevelingen allemaal moeiteloos uitgevoerd?

Dan volgt hier nog een extratje speciaal voor de uitslovers onder jullie

  • Voeg Google Auteurschap toe aan je blog.
  • Installeer CrazyEgg op jouw startpagina en op andere belangrijke pagina’s op jouw website. Nadat je meer dan 1,000 kliks hebt gegenereerd, evalueer of jouw bezoekers actief gebruik maken van jouw navigatietools, of dat ze worden afgeleid door onderdelen van jouw website die niet naar behoren werken.
  • Maak gebruik van Google Analytics om een A/B test uit te voeren van alternatieve teksten, foto’s of paginastructuren op druk bezochte pagina’s op jouw website.
  • Controleer Google Webmaster Tools of er zich 404 foutmeldingen voordoen op jouw website en corrigeer ze door middel van “301 redirect”.
  • Controleer de snelheid van jouw website met Google’s Page Speed Tools en analyseer hoe jij je site sneller kunt maken.
  • Bekijk hoe jouw website eruitziet voor bezoekers op de mobiele telefoon met de Google’s Mobile Meter. Als jouw website niet gebruiksvriendelijk is voor mobiele telefoons, of als je website niet snel genoeg opent op smartphones (sneller dan 3 secondes), dan loop je het risico om bezoekers te verliezen. 

Zo, jouw website is nu in staat om unieke leads te genereren. Heb je nog extra aanbevelingen voor SEO, laat een berichtje achter!


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2019   |   Top