Home / Blog / strategie : Napoleon sessies: Veroveren van het web deel I
[post_views]

De ontwikkelingen binnen het internet volgen elkaar in een snel tempo op. “Social media, daar moeten we wat mee”, roept de directie. En dat beamen we. Maar de vraag rijst waarom en welke doelstellingen er gerealiseerd gaan worden. Immers kosten dit soort initiatieven resources en wat krijg je ervoor terug? Wanneer is iets succesvol, en wanneer duidelijk niet. Het is een kwestie van doen, kansen zien en grijpen. De kern van ondernemen dus. Nieuwe klanten bereiken, de relatie met bestaande klanten uitdiepen en daaruit volgend meer financieel succes.

Er zijn weinig bedrijven die het zich kunnen veroorloven om geen aanwezigheid op het web te hebben. Voor de continuïteit van het bedrijf is zelfs voor een steeds groter wordende groep ondernemingen afhankelijk van hun internet strategie. En deze strategie is vaak niet goed gedefinieerd of zelfs afwezig. (Je website als visitekaartje? Toch?).

De napoleon sessies  begeleiden je in het maken van een eigen Online strategie met de daar bijhorende “online Roadmap” en de “Indicator toets”. En zal handvaten leveren voor het definiëren van je online strategie, te vertalen naar indicatoren en deze te realiseren.

Een internet strategie begint bij het formuleren van ‘de droom’ en te vertalen naar concrete doelstellingen. Dat begint met het volgende:

  1. Missie: Waar staan we voor?
  2. Doelstellingen: Wat willen we bereiken?
  3. Succesfactoren: Welke factoren moeten en kunnen we beïnvloeden?
  4. Indicatoren: Hoe meten we of we de juiste koers varen?
  5. Targets: Waar is de stip op de horizon?
  6. Verbeterpunten: waar kunnen we optimaliseren?

De online strategie is een onderdeel van de algemene bedrijfsstrategie “Online Roadmap” bestaat uit de missie, doelstellingen en succesfactoren. De “Indicator toets” bestaat uit alle indicatoren en te halen (of behaalde) targets.

Om de online strategie te realiseren hebben we 4 stappen nodig:

  1. Definiëren van het strategisch raamwerk
  2. Ontwerpen van een “Indicator toets”
  3. Succesvol implementeren van de “Indicator toets”
  4. Realiseren van doelstellingen

De indicator toets geeft inzicht in drie posities:

1. Financieel uitgangspunt

Hoeveel draagt de online strategie bij aan de financiële situatie van de organisatie?

2. Technologisch uitgangspunt

Hoe kunnen we een website ontwikkelen die eenvoudig te onderhouden is, goede content levert, hoog in gebruiksgemak en prestatie scoort en uiterst gelikt is vormgegeven.

3. Klant uitgangspunt

Hoe bereiken we onze doelgroepen. Hoe hoog is de conversie ratio? Wat de merkbeleving en hoe betrokken is de klant bij je onderneming?

To sum up..

De bovenstaande uitgangspunten beïnvloeden elkaar sterk. Een gebruikersvriendelijke website, die kwalitatief hoge content levert aan zijn doelgroep zal een positief effect op de financiële situatie van het bedrijf hebben.

De online strategie zorgt voor focus omdat je je doelstellingen helder formuleert en het rendement daarvan ook meetbaar maakt. Het dwingt tot focus binnen je onderneming en iedereen binnen je organisatie richt zich op het behalen van de gestelde doelen. In deze roerige tijden is transparantie een sleutelwoord: Het meetbaar maken van prestaties voor websites, webshops, social media of mobiele applicaties. De geformuleerde doelstellingen in combinatie met de meetbaarheid zorgt voor het maken van juiste beslissingen bij veranderende omgevingen zoals het anticiperen op een concurrent.

Stay tuned.. In ons volgende artikel zullen we het strategisch raamwerk definiëren.


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Copyright © 2019   |   Top