Home / Blog / strategie : Napoleon Sessies deel II Wat gaan we veroveren? Waarom? en hoe?
[post_view]

p000In dit tweede deel staan we stil bij het definiëren van de strategie. Dit is de eerste stap en de meest essentiële waarmee je doelstellingen gerealiseerd worden. De missie (waar staan we voor?), doelstellingen (wat willen we bereiken?) en succesfactoren (welke factoren kunnen / moeten we beïnvloeden) vormen het framework van de internet strategie.

Het is goed om te kritisch te kijken naar je eigen organisatie, je eigen zwakke en sterke punten, maar ook zeker je concurrentie. Waar excelleren zij in? En waarom? Kijk naar behoeftes bij de klant, je reputatie en trends (Social Media monitor). De beste strategie heeft een vooruitziende blik en een virtuele glazen bol.. Schrik niet van de waarheid, door deze wijsheden kun je je eigen organisatie verbeteren en geef je antwoord op hoe je op de komende ontwikkelingen binnen de markt gaat inspelen en waarde te creëren voor de toekomst. Immers, Wanneer je klant de tools in handen heeft om waar dan ook ter wereld berichten te posten over jullie product, dienst of merk, wordt het verschil tussen wat is beloofd en wat is geleverd een zichtbare sociale conversatie.

Een internet strategie is niet iets dat op zich zelf staat. Het is een middel om bedrijfsdoelstellingen te bereiken en geen doel op zich. Wederom beroep ik me op bedrijven en social media guru’s zie roepen dat je een Facebook pagina, Twitter pagina, Linkedin, Pinterest, Digg etc. moet hebben onder het motto “de concurrent doet het ook”. Bullshit. Kijk naar hoe het middel je gaat helpen je doelen te bereiken. Stel je strategie vast en garandeer je dat de succesfactoren en targets bijdragen aan het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen.

Is er een team dat het online gedeelte voor zijn rekening neemt? Zorg er dan voor dat de kapitein op dat schip ook weet waar en waarom hij een bepaalde koers vaart.. Het slagen van je internetstrategie hangt volledig af van de mate waarin deze doelstellingen aansluiten op de algehele bedrijfsdoelstellingen.

Bedenk hoe je online strategie bijdraagt aan de volgende drie bedrijf kritische schijven:

1. Omzet verhoging

Hoe verkoop je meer middels je online strategie?

2. Klanttevredenheid

Hoe hou je je klant tevreden?

  • Operational excellence (beste prijskwaliteit verhouding, schaalgrootte)
  • Product Leadership (Beste, innovatiefste product)
  • Customer Intimacy (Excellent Klantcontact)

3. Kostenverlaging?

Efficiënter je doelgroep bereiken, betere conversie ratio’s bereiken

1

Doelstelling bepaling

Het formuleren van doelstellingen helpen je online droom te verwezenlijken. Ze zorgen ervoor dat de stappen die je moet maken concreet geformuleerd worden. Afhankelijk van het soort web strategie  hoort er  een doelstelling bij.

Soorten Web strategieën (strategieën kunnen overlappen)

Verkopen: Online bestellen van producten

Belangrijkste doelstellingen:

  1. Traffic genereren
  2. Conversie ratio optimaliseren
  3. Cross-selling en Up-selling
  4. Loyaliteit creeren

Publishing: Paid content of advertentie inkomsten

Belangrijkste doelstellingen:

  1. Traffic genereren
  2. Verhogen bezochte pagina’s per bezoeker
  3. Gebruikerservaring maximaliseren

Service model: Kostenbesparing door Informatie voorziening

Belangrijkste doelstellingen

  1. Informeren van doelgroepen
  2. Verhogen van klattevredenheid
  3. Kanaal optimalisatie: kosten besparing

Lead generatie: Werven van potentiele klanten

Belangrijkste doelstellingen:

  1. Traffic genereren
  2. Conversie ratio leads
  3. Kwaliteit van de leads (doelgroep segmentatie)

Branding: Fun-sites om een goede merkimpressie achter te laten

Belangrijkste doelstellingen:

  1. Traffic genereren (what else?)
  2. Bezoekduur website
  3. Verhogen interactie met merk
  4. Merkwaarden en reputatiewaarden ophogen

In deel II kijken naar hoe we verkenningsacties (lees: markt onderzoek) kunnen uitvoeren door middel van online content (Social Media, persberichten en blogposts). Dit kan ook door uw concurrent gebruikt worden! Stay Tuned..

Zie ook Napoleon sessies deel I


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2019   |   Top