Home / Blog / SEO : 9. Meten en bijhouden voor zoekmachineoptimalisatie strategie

Hoofdstuk 9 Het meten en bijhouden van succes

Als je kan meten, kan je het ook verbeteren. In zoekmachineoptimalisatie is meten essentieel om succes te behalen. Professionele SEO’ers houden data bij over ranking, links, verwijzingen en meer. Deze data helpen de zoekmachineoptimalisatie strategie te analyseren en kunnen worden gebruikt om de strategie aan te passen op weg naar (nog meer) succes.

Aanbevolen metriek om bij te houden

Ondanks dat elk bedrijf uniek is en elke website andere factoren heeft, is het zinvol om de volgende elementen bij te houden voor bijna alle websites.

1.      Aandeel bezoekers per zoekmachine

Houd elke maand bij wat de bijdrage is van elke bron waar traffic vandaan komt:

  • Direct traffic
  • Referral traffic: traffic die komt van links op het web of uit traceerbare emails, promotie etc.
  • Search traffic: traffic die komt vanuit zoekmachines

Het percentage en de exacte nummers zullen helpen om zwakheden te identificeren en de resultaten vormen de basis om te kunnen vergelijken na verloop van tijd.

2.      Traffic die met specifieke zoekmachinetermen (keywords) is binnengehaald

De keywords die leiden tot traffic zijn een belangrijk onderdeel van de analyse. Deze dienen regelmatig bijgehouden te worden om nieuwe trends in keywords te identificeren, je prestaties te peilen en keywords te vinden die traffic binnen kunnen halen waar uw website nu nog niet voor geoptimaliseerd is.

3.      Conversieratio van keywords

Het is goed om te weten of er keywords zijn die continu bezoekers naar de website sturen die uiteindelijk een betalende klant worden. Wat kunt u met deze informatie:

  • Door de ranking te bekijken van keywords die een hogere conversie opleveren dan gemiddeld kan hier nog meer de focus op worden gelegd. Stel de ranking is #5, dan kan werken aan een betere ranking tot nog meer conversie leiden.
  • Erachter komen op welke pagina de bezoekers landen is ook een belangrijk punt. De focus kan dan gelegd worden op een betere bezoekerservaring op die pagina.

Meetinstrumenten voor zoekmachineoptimalisatie

Omdat de algoritmen van zoekmachines niet openbaar zijn, is het moeilijk om uw website te optimaliseren. Een combinatie van tactieken die de afgelopen jaren zijn gebruikt heeft enkele combinaties eruit kunnen halen. Daardoor zijn er verschillende variabelen af te leiden die invloed hebben op de ranking. Daarnaast zijn er via de zoekmachines diverse tools beschikbaar.

Google Trends

Op google.com/trends kunt u onderzoek doen naar keywords met betrekking tot zoekvolume en populariteit in een bepaalde periode.

Blog Search Link Query

Links zoeken in een blog. Blog search levert in het algemeen hoge kwaliteit resultaten op.

Toepassen van de data

Alleen de cijfers weten geeft natuurlijk geen verandering weer. De cijfers op een effectieve manier gebruiken om de zoekmachineoptimalisatie strategie aan te passen kan veel verschil maken. Enkele signalen die uit data af te leiden zijn zullen wij u opsommen:

  • Fluctuatie in aantal links: als er op een dag veel meer links naar uw pagina leiden dan gemiddeld kan dit leiden tot een lagere ranking door straffen, omdat u bent gehackt of door malware.
  • Lagere ranking: aanzienlijk minder traffic van een zoekmachine ontvangen kan erop wijzen dat er iets aan de hand is met robots.txt of meta robots, hosting, DNS resolutie probleem of technische storingen.
  • Fluctuatie in de ranking van individuele keywords: het gebeurt dagelijks dat uw positie voor een of meerdere termen verandert. Dit kan komen omdat uw concurrentie nieuwe links ontvangt of links verliest of dat de zoekmachine aanpassingen doet in de index. Houd er rekening mee dat wanneer uw ranking behoorlijk verbetert door nieuwe content te plaatsen, u normaal gesproken ook gemakkelijk kunt zakken als u een tijd geen content plaats. Dit wordt ook wel ‘freshness boost’ genoemd.
  • Verhoging van links leidt niet meteen tot een hogere ranking: SEO is vaak een spel van de lange adem. Als er hevige concurrentie is zullen verbeteringen qua ranking tijd kosten. Er is dus nog geen reden voor paniek.


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2019   |   Top