Home / Blog / SEO : 4. Keywords: De basis voor zoekmachinevriendelijk pagina’s

Hoofdstuk 4 Keywords: De basis voor zoekmachinevriendelijk pagina’s

Zoals in het vorige hoofdstuk te lezen is, zijn zoekmachines beperkt in het interpreteren van de content. Een webpagina ziet er anders uit voor een zoekmachine als voor u. In dit hoofdstuk zullen wij u aspecten laten zien hoe een webpagina het beste kan worden opgebouwd zodat de zoekmachine dit begrijpt en het er goed uitziet voor uw (potentiële) klanten en zakelijke relaties, hierbij spelen keywords een belangrijke rol.

Indexeerbare content

Om beter te presteren in zoekmachines is het belangrijk om de content in HTML format te schrijven. Afbeeldingen en andere niet tekstuele content worden vaak genegeerd of gedevalueerd door zoekmachines, ondanks de vooruitgang in zoekmachine technologie. De beste manier om er zeker van te zijn dat de zoekmachine woorden en zinnen oppikt, is door ze in HTML tekst te plaatsen. Voor niet tekstuele content zijn er andere methoden beschikbaar:

  • Gebruik een alt tekst voor afbeeldingen. De alt tekst geeft zoekmachines een beschrijving van de afbeelding.
  • Upload afbeeldingen in gif, jpg of png formaat.
  • Gebruik een ‘vertaling’ voor video en audio om geïndexeerd te kunnen worden door de zoekmachine.
  • Voeg tekst op de pagina toe bij Flash of Java plug-ins.

Link structuren

Op de eerste plaats hebben zoekmachines links nodig om content te vinden. Heel veel websites maken de fout door een structuur op te bouwen waar zoekmachines geen toegang tot hebben, waardoor de pagina’s niet in de zoekmachine index worden opgenomen.

In de onderstaande afbeelding is een voorbeeld te zien:

verkeerde linkbuilding google

In het voorbeeld kunt u zien dat Google wel pagina B en E bereikt. Echter C en D worden niet bereikt omdat er geen directe link naartoe gaat met als gevolg dat ze voor Google niet bestaan.

Gebruik van keywords

Keywords zijn een fundamenteel onderdeel in het zoekproces. In feite is het hele zoekmachinesysteem gebouwd op keywords. Het opslaan gebeurt in databases op basis van de gevonden keywords.  Miljoenen kleine databases geven de zoekmachines binnen een fractie van een seconde de juiste data nadat de gebruiker de zoektermen heeft ingevuld.

Keyword dominantie

Keywords domineren hoe er gecommuniceerd wordt tussen de zoekopdracht en de interactie met de zoekmachine. De zoekmachine matcht pagina’s met de zoekwoorden. De spelling, punctie en hoofdletters zorgen voor extra informatie die zoekmachines zoekopdrachten zo goed mogelijk helpen matchen met resultaten.

Zoekmachines meten hoe keywords worden gebruikt op pagina’s om de relevantie van een bepaalde pagina met een zoekopdracht te bepalen. Een van de beste manieren om paginaranking te optimaliseren is door ervoor te zorgen dat de keywords waar je op wilt scoren gebruikt worden in de titel, tekst en metadata.

In het algemeen geldt dat wanneer keywords specifieker worden gemaakt, wordt de concurrentie kleiner en de kansen op een hogere ranking worden groter.

Keyword misbruik

Sinds het online zoeken flink gestegen is, worden pogingen gedaan om de zoekmachines te ‘manipuleren’. Hierbij worden keywords vaak in teksten, URL’s, metatags en links gezet als ‘opvulling’. Uiteindelijk zal deze tactiek meer schade opleveren dan dat het goed doet voor je website. Dit komt onder andere door de ontwikkeling van de zoekmachine technologie. De machines leren steeds meer te lezen als een mens.

De beste manier is door gebruik te maken van keywords op een natuurlijke en tactische manier. Het doel van het gebruik maken van keywords is niet om een hoge ranking te krijgen voor alle keywords, maar u wilt hoog scoren op de keywords waar de doelgroep op zoekt.

Optimalisatie

Gebruik van keywords en het targeten zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Wij kunnen u enkele tips geven om effectieve technieken voor keywords toe te passen om uw pagina te optimaliseren.

  • Gebruik het keyword in de titel.
  • Gebruik het keyword bovenaan de pagina.
  • Gebruik het keyword zeker 2 of 3 keer in de kern van de pagina.
  • Gebruik het keyword minstens 1 keer in de alt tekst van een afbeelding.
  • Gebruik het keyword in de URL.
  • Gebruik het keyword in de meta description.

Titel tags

De titel van een pagina is bedoeld om een accurate, concrete beschrijving van de pagina inhoud te geven. Dit is een belangrijk onderdeel voor zowel de bezoeker als de zoekmachine.

Wij geven u een aantal tips met betrekking tot titel tags aangezien dit een belangrijk onderdeel is van zoekmachineoptimalisatie.

  • Wees bewust van de lengte. De eerste 65-75 karakters worden getoond door de zoekmachine.
  • Plaats belangrijke keywords vooraan in de titel.
  • Vermeld uw bedrijfsnaam/merk in de titel tag.

Meta tags

Meta tags waren bedoeld om meer informatie te geven over de content van een pagina.

Meta Robots

De Meta Robots tag kunnen worden gebruikt om beter gevonden te worden door zoekmachines. Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van Meta Robots om zoekmachines te sturen hoe ze een pagina moeten zien.

  • Index/noindex is de optie om de pagina op te nemen in de zoekmachine index. De zoekmachines gaan ervan uit dat ze alle pagina’s kunnen indexeren.
  • Noarchive wordt gebruikt om zoekmachines te beperken in het opslaan van een kopie van de pagina.
  • Nosnippet geeft aan de zoekmachine aan dat zij zich moeten onthouden van het weergeven van een beschrijvende blok tekst naast de titel en de URL van de pagina in de zoekresultaten.

Metabeschrijving

De metabeschrijving is een korte beschrijving van de content die op de pagina te vinden is. Deze beschrijving krijgen de zoekmachinegebruikers te zien in de resultaten. Daarom is een metabeschrijving een belangrijk onderdeel voor een hogere doorklikratio van bezoekers.

Op het moment dat er geen metabeschrijving wordt opgegeven neemt de zoekmachine een element van de pagina en laat deze zien als metabeschrijving.

URL constructie

  • Hoe korter hoe beter.
  • Gebruik van keyword is belangrijk.
  • Gebruik koppeltekens om woorden af te zonderen.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2017   |   Top