Home / Blog / SEO : 5. Keyword onderzoek voor zoekmachine marketing

Hoofdstuk 5 Keyword onderzoek

Onderzoek doen naar keywords is een van de belangrijkste en waardevolste activiteiten in de zoekmachine marketing. Het ranken van de juiste keywords kan uw website maken of breken. Bij het onderzoeken naar het gebruik van keyword door de doelgroep, komt u erachter welke termen uw doelgroep gebruikt.

Het is niet altijd van belang om bezoekers op uw website te krijgen, maar wel om de juiste bezoekers te krijgen. Dit kan dus door gebruik te maken van de juiste keywords.

Hoe beoordeelt u de waarde van een keyword

Hoeveel waarde heeft het keyword voor uw website? De keywords die bezoekers in de zoekmachine invullen zijn vaak beschikbaar voor webmasters en met tools kan deze informatie ook gevonden worden. Deze tools kunnen echter niet direct laten zien hoeveel waardevol de bezoek is die met een bepaald zoekwoord op de site is gekomen.  Door middel van bepaald hypotheses te stellen over uw website, deze te testen en herhalen kan de waarde van een bepaald keyword worden achterhaald.

Een mogelijk stappenplan om de waarde van een keyword te meten zou kunnen zijn:

  1. Vraag jezelf af of het keyword relevant is voor uw website.
  2. Zoek het keyword op in de zoekmachine. Zijn er veel advertenties bovenaan de resultaten? Veel advertenties betekent een waardevol keyword.
  3. Koop een test campagne via Google Adwords en bekijk de resultaten.
  4. Verzamel de resultaten en evalueer deze.

Het is natuurlijk verleidelijk om te willen concurreren met populaire keywords die duizenden of honderden unieke bezoekers per dag trekken. Echter in de realiteit trekken deze keywords ongeveer 30% van de bezoekers. Het merendeel, de overige 70%, maakt gebruik van de minder populaire zoekwoorden (long tail keywords). Deze keywords trekken misschien tientallen bezoekers, maar als de focus op meerdere van deze keywords wordt gelegd, zijn de totale aantallen ook goed. Daarbij is de concurrentie minder en is de kans groter op een betere ranking.

Daarnaast blijkt dat de convertie hoger is bij de long tail keywords, omdat deze mensen aantrekken die zich bevinden in een later  aankoop stadium. Deze keywords zijn vaak wat specifieker.

Wat zijn de kansen op succes?

Het is niet alleen belangrijk om de vraag naar het keyword te weten, u zult ook moeten weten hoeveel werk er nodig is om een hoge ranking te behalen. Als de eerste 10 zoekresultaten uit grote merken bestaan en u begint net, zal het jaren duren om een goede ranking in te nemen. Dit is een reden waarom het belangrijk is om in te kunnen schatten wat uw kansen zijn.

 


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2017   |   Top