Home / Blog / SEO : 1. Hoe werken zoekmachines?

Hoofdstuk 1 Hoe zoekmachines werken

Zoekmachines hebben twee functies: het opbouwen van een index en het leveren van een lijst met relevante websites die voldoen aan de zoekopdracht.

Het opbouwen van een index

Een website bestaat uit diverse bestanden en pagina’s. De zoekmachine moet erachter zien te komen welke documenten en pagina’s bij elkaar horen. De best mogelijke manier om dit te doen is door naar de links te kijken.

Links zorgen ervoor dat de zoekmachine robots toegang hebben tot alle bestanden en pagina’s die bij elkaar horen. Op het moment dat de zoekmachines de pagina’s hebben gevonden, worden deze in een grote database samengevoegd zodat ze kunnen worden ‘opgeroepen ‘ op het moment dat er gezocht wordt via de zoekmachine.

Relevantie van de website

De zoekmachines kunnen worden gezien als antwoord machines. Op het moment dat een bezoeker een zoekopdracht ingeeft, geeft de zoekmachine antwoord. Op de eerste plaats worden de resultaten weergegeven die relevant zijn voor de zoekopdracht. Op de tweede plaats rangschikt de zoekmachine de resultaten naar populariteit. SEO heeft dus invloed op de factoren relevantie en populariteit.

Hoe worden relevantie en populariteit bepaald?

Relevantie betekent meer dan alleen maar een pagina vinden met de juiste woorden. Door de jaren heen zijn zoekmachines er steeds beter in geslaagd de resultaten te matchen met de zoekopdrachten. Honderden factoren hebben invloed op de relevantie. De meest belangrijke zullen we bespreken.

Zoekmachines nemen aan dat hoe populairder de website, pagina of document is, hoe waardevoller de informatie dat het bevat moet zijn. Deze aanname is succesvol gebleken als er gekeken wordt naar de tevredenheid met de zoekresultaten van de gebruikers.

De betekenis van populariteit en relevantie staan nergens beschreven. In plaats daarvan maken machines gebruik van wiskundige algoritmen  voor de relevantie en populariteit. De algoritmen bestaan vaak uit honderden variabelen. In de SEO kunnen deze variabelen worden aangeduid met ‘ranking factors’.

De gecompliceerde algoritmen van zoekmachines lijken misschien ondoordringbaar. Echter de zoekmachines geven kleine inzichten in het verbeteren van resultaten of verkrijgen van meer traffic. Google zegt het volgende:

  • Maak pagina’s allereerst voor de gebruikers en niet voor de zoekmachines.
  • Maak een website met een duidelijke hiërarchie en links.
  • Creëer een informatierijke website en maak pagina’s die de content duidelijk beschrijven. Maak een korte duidelijk beschrijvende titel en ALT tekst.
  • Gebruik keywords in de URL.

Wij, Kansocial, gaan de komende tijd nog meer artikelen over SEO publiceren. Deze artikelen zullen op onze site komen te staan. Wilt u hier niks van missen? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief waarin wij u de artikelen per mail zullen toesturen. U kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen indien wij wat voor u kunnen betekenen met betrekking tot SEO of andere diensten.


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2017   |   Top