Home / Blog / SEO : 6. Zoekmachine ranking: Welke factoren hebben hier invloed op?

Hoofdstuk 6 Hoe gebruiksvriendelijkheid, ervaring en content invloed hebben op uw zoekmachine ranking

Zoekmachines zijn continue bezig met het verbeteren van het aanbieden van de best mogelijke resultaten. Hierbij dienen de zoekers tevreden worden gesteld. Zoekmachine ranking is steeds in ontwikkeling en wordt bepaald door diverse factoren.

De impact van gebruikers en ervaring

Er zijn verschillende variabelen die zoekmachines gebruiken om de zoekmachine ranking te bepalen; keywords, links en structuur op de website. Echter, door link patronen, betrokkenheid van gebruikers en machinaal leren maken zoekmachines een  aantal aannames over een website. Gebruiksvriendelijkheid en ervaring van bezoekers zijn op de tweede plaats van invloed op zoekmachine ranking. Deze geven een indirect maar meetbaar voordeel van de populariteit van een site, die door zoekmachines worden geïnterpreteerd als een signaal van hogere kwaliteit.

Een bedachtzame en empathische gebruikerservaring creëren helpt aan een positieve waarneming, inbound links, terugkerende bezoekers etc. ook. Dit zijn allemaal signalen die de zoekmachines opvangen en een bijdrage leveren aan een hogere zoekmachine ranking.

Signalen van kwalitatief goede content

Betrokkenheidsstatistieken

Wanneer een zoekmachine resultaten toont aan de bezoeker, kan de zoekmachine meten hoe succesvol haar ranking is door te kijken naar de betrokkenheid van de resultaten. Als de eerste link wordt aangeklikt en meteen terug wordt gegaan naar de zoekresultaten, wijst dit erop dat de bezoeker niet tevreden was met het eerste resultaat. De zoekmachines zoeken naar de ‘long click’, waarbij gebruikers niet meteen terugkeren naar de zoekpagina.

Ontwikkeling van de machine

In 2011 introduceerde Google de Panda update waarbij de ranking algoritme die de kwaliteit van websites beoordeelt veranderde. In de beginjaren van Google zaten er mensen duizenden websites te evalueren op zoek naar lage kwaliteit content. Langzamerhand werd dit overgenomen door computers.

Link patronen

De zoekmachines ontdekte al vroeg dat de link structuur van het web een afspiegeling kon zijn van de populariteit: hogere kwaliteit websites en informatie zouden meer links krijgen dan minder goede kwaliteit content. Link algoritmen zijn de laatste jaren verbeterd, maar dit principe blijft bestaan.

De positieve aandacht over de content die wordt aangeboden op een website wordt omgezet in collectie links. De timing, bron, ankertekst en de hoeveelheid links naar de website zijn allemaal verwerkt in de ranking voor relevante zoekresultaten.

Content creëren

Ontwikkelen van uitmuntende content  is een steeds terugkerende bezigheid in de SEO wereld. Ondanks de cliché status, is dit toch een cruciaal onderdeel van SEO.  Het creëren van content dat aansluit bij de behoefte van de zoeker verbetert de kans op een hogere ranking.

 


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2017   |   Top