Home / Blog / content : De zeven kernwaarheden van SEO: kun jij ze opnoemen?

De zeven kernwaarheden van SEO: kun jij ze opnoemen?

SEO, oftwel zoekmachine optimalisatie, is een sector die alsmaar veranderd. Het is daarom essentieel dat iedereen die zich maar een beetje bezig houdt met SEO continu door blijft leren. Wat twee jaar geleden misschien nog helemaal hot was in de SEO wereld, wordt nu als “not done” gezien en is al lang niet effectief meer.

Dit betekent overigens niet dat zoekmachine optimalisatie een volledig los samenraapsel van theorieën gezien kan worden. Er zijn wel degelijk een aantal kernwaarheden binnen SEO waar specialisten en experts zich aan vasthouden. Deze waarheden zullen niet zo snel veranderen en worden niet beïnvloedt door de zoveelste upgrade van het Google zoekalgoritme.

In totaal spreekt men van zeven SEO kernwaarheden. Deze zaken staan zo vast als een deur en het is dus essentieel dat, als jij succesvol wilt zijn met zoekmachine optimalisatie marketing, deze kernwaarheden begrijpt en in je achterhoofd houdt. Lees je mee?

#1 – Een eerste pagina notering moet je verdienen

Voor niets gaat de zon op zeggen ze wel eens. Waarom zou dat voor SEO marketing anders zijn? Alle SEO marketers beloven een eerste pagina notering. Maar om op de eerste pagina van Google te komen en, meestal nog veel lastiger, te blijven, zul je flink in je SEO campagne moeten investeren.

Het verleden biedt geen garantie voor de toekomst. De technieken die je hebt gebruikt om op de eerste pagina van Google te komen, zullen je niet voor altijd deze notering bezorgen. Wanneer je niet zorgvuldig en doortastend bent, zal jouw pagina snel genoeg op de tweede pagina belanden. Dit zul je snel genoeg merken in het aantal bezoekers en aantal verkopen.

#2 – Beschouw een nieuw CMS als een reorganisatie

Voor een migratie van een bedrijf naar een nieuw pand wordt maanden van te voren een planning gemaakt en een strategie uitbedacht. Een migratie die niet volgens schema verloopt heeft namelijk grote gevolgen voor een onderneming. Hetzelfde geldt voor het overzetten van je website van het ene CMS naar het andere CMS. Toch gaan veel webmasters hier nog erg losjes mee om.

Laat je niet te veel beïnvloeden door mooie beloftes van het nieuwe CMS als “SEO proof” en “SEO vriendelijk”. Dit betekent namelijk niet dat het nieuwe CMS automatisch, zonder aanpassingen, alle informatie van je vorige CMS vlekkeloos overneemt.

Een migratie van CMS kan op verschillende vlakken in de soep lopen. Zo kan na een migratie de structuur van de site beschadigd raken, de hiërarchie van de pagina niet meer kloppend zijn, de on-page optimalisatie minder effectief worden en sprake zijn van duplicate content.

“SEO vriendelijk” betekent dan ook niets anders dan dat het mogelijk is om met dit CMS een website te bouwen die voldoet aan alle eisen die SEO een site voorschrijft. Je zult dit echter wel zelf moeten doen. In het geval dat je hier niet zelf verantwoordelijk bent, schakel dan een SEO specialist in en ga niet klakkeloos uit van het advies van het bedrijf van het CMS.

#3 – Zoekmachine optimalisatie is meer dan een moment opname, het is een denkwijze

Zoekmachine optimalisatie wordt vaak gezien als slechts een enkele taak uit een lijst met taken die voltooid moet worden voordat een site “af” is. Een SEO specialist is echter nooit klaar met zijn taak. Om goede resultaten te garanderen zal een specialist namelijk de SEO achter een website continu moeten aanpassen.

Het algoritme van Google kijkt naar verschillende, dynamische factoren zoals backlinks en het vertrouwen van gebruikers om te bepalen hoe hoog een pagina scoort. Een SEO specialist is dus altijd bezig met het verbeteren van de SEO op een pagina.

#4 – SEO voor mobiele sites is meer dan enkel een responsief design

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en een tablet. Toch wordt deze markt nog altijd niet goed benut. Dit heeft te maken met het feit dat bij mobiele sites vaak enkel gekeken wordt naar het zorgen voor een responsief design. De SEO zelf wordt niet specifiek aangepast voor het mobiele platform.

SEO specialisten moeten rekening houden dat mensen op smartphones en tablets anders gebruik maken van het internet en dat dus andere zoekwoorden en content als relevant gezien wordt. Daarnaast zijn sociale netwerken als Facebook en Twitter belangrijker omdat deze vaak via de telefoon worden geraadpleegd.

#5 – Offline en online marketing zijn van elkaar afhankelijk

Naarmate het internet een steeds grotere invloed heeft op ons dagelijks leven, is de scheidingslijn tussen digitale marketing en offline marketing flinterdun geworden. Wat er online gebeurt, heeft invloed op jouw succes en reputatie in het echte leven.

Het is daarom belangrijk om je offline en online marketing inspanningen op elkaar af te stemmen. Het is niet mogelijk om een offline zoekmachine optimalisatie campagne op te starten maar het is wel mogelijk om jouw online zoekmachine optimalisatiecampagne af te stemmen op hetgeen wat offline afspeelt.

#6 – Alle aanpassingen hebben een invloed op de SEO van een site

Het is uiterst belangrijk om voorzichtig te werk te gaan met het aanpassen je website. Iedere aanpassing heeft mogelijk catastrofale gevolgen voor de zoekmachine optimalisatie van een webpagina.

Het is daarom essentieel om iedere aanpassing van de site van te voren door te spreken met je SEO specialist zodat rekening gehouden kan worden met de mogelijke gevolgen hiervan.

#7 – Er is maar één ding dat vast staat in de wereld van de SEO

In de wereld van de zoekmachine optimalisatie staat maar één ding vast: morgen is alles weer anders. Door de komst van nieuwe technologieën en het aanpassen van zoekalgoritmen zullen SEO specialisten altijd voorbereid zijn op het onbekende en bereid te zijn om flexibel te zijn in hun denkwijze.


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2017   |   Top