Home / Blog / strategie : 7 Manieren Hoe Google Glass het web gaat veranderen

Vorige week heeft Google officieel aangekondigd dat hun nieuwe product Google Glass nog voor het einde van dit jaar te verkrijgen is in de winkels.

Google Glass

De aankomende introductie van Google Glass op de markt is spannend nieuws, maar zal ook veranderingen teweegbrengen voor marketeers. We kunnen nieuwe strategieën en tactieken verwachten om zoekresultaten te optimaliseren op Google Glass, aangezien traditionele mobiele toestellen en desktops anders omgaan met zoekacties.

Wat maakt het zoeken op Google Glass zo anders?  En wat kunnen jullie, marketeers, doen om je alvast voor te bereiden op de deze revolutionaire bril? Hier volgt een overzicht van 7 onderdelen van het huidige zoeken die aangetast kunnen worden door Google Glass en waar jij actie in kunt ondernemen:

1. Weg met de 10 blauwe links als zoekresultaten

Een zoekactie op Google Glass levert geen pagina met 10 blauwe links op, maar een infokaart:

Infokaart Google Glass

Zoals je kunt zien in de printscreen, kun je slechts één infokaart per keer bekijken op Google Glass. Om naar de volgende kaart te navigeren, moet je met je hand naar voren swipen op de Google Glass. Navigeren op Google Glass is omslachtiger dan navigeren op je computer, tablet of smartphone. Verwacht daarom niet dat surfers jouw site zullen bezoeken, als deze op een derde of vierde infokaart te vinden is.

Eindigen de meeste zoekacties naar jouw meest effectieve sleutelwoorden lager dan de 1ste of 2de plaats op de resultatenlijst? Dan kun je een dramatische terugval in verkeer op jouw website verwachten wanneer zoekers overstappen naar Google Glass of vergelijkbare technologieën.

2. Zoeken op afbeeldingen

Stel je eens voor hoe het winkelen in jouw lokale supermarkt er uitziet in de nabije toekomst:

In plaats van stapels schappen afgeladen met producten heeft de winkel slechts een aantal inkijkexemplaren nodig. Terwijl je Google Glass draagt kijk je naar deze exemplaren om extra informatie te vinden zoals de prijs, ingrediënten, recepten,  recensies, voorraden, en nog veel meer.

Knipper een keer met je oog om een product toe te voegen aan jouw virtuele winkelkarretje. Als je bij de kassa aankomt, staan de producten uit jouw winkelkarretje al voor je klaar en kun je zo de winkel weer verlaten. Je hoeft alleen maar naar de QR code te kijken voor de totale prijs van je boodschappenlijstje. Door nogmaals te knipperen met je oog rond je de aankoop af met je Google Wallet. Nee, geen fysieke pinpassen of creditcards in je portemonnee, niet meer sjouwen met zware artikelen, en geen zoektocht meer door overvolle supermarkten.

3. Zoeken op geluid

Shazam is wanhopig bezig om de beste zoekmachine te zijn voor audio. Je hebt hoogstwaarschijnlijk hun app al eens gebruikt om liedjes te vinden die je hebt gehoord op de radio. Maar, wist je ook al dat je deze app kunt gebruiken om een groeiend scala aan tv series en reclames te vinden? Het nadeel van Shazam is dat deze app op je telefoon staat, en dat het onprettig is om steeds maar weer je telefoon tevoorschijn te halen en deze tegen de speakers te houden.

Stel je echter eens voor dat je automatisch geluidsbronnen kunt identificeren met Google Glass. Google beschikt al over toepassingen die muziek kunnen herkennen. Waarom zouden ze geen functie in Google Glass toevoegen die muziek, tv shows en reclames automatisch identificeert? Wanneer een geluidselement is herkend kan Glass je de optie geven om het liedje te kopen op hun Play Store, of je verwijzen naar gerelateerde video’s van de tv serie op YouTube, of een advertentie van een product tonen voordat de reclame op de tv al is afgelopen.

4. Translate

Google Glass is vrij goed in het vertalen van gesproken woorden van en in andere talen. Daarom hoeft het voor Google niet niet eens zo moeilijk te zijn om een zoekopdracht te vertalen in meer talen, om zo de beste zoekresultaten te weergeven, ongeacht de afkomst van de taal.

Dit betekent dat er geen noodzaak meer is voor google.com, google.de, google.fr, etc. Het wordt simpelweg gewoon Google. Dit betekend ook dat jouw site niet alleen concurreert voor nummer 1 posities op de resultatenlijsten met top sites uit jouw land, maar dat jouw website ook concurreert met nummer 1 sites uit andere landen.  Vergelijk het met de Champions League, maar dan voor zoekresultaten.

Ben je er klaar voor om wereldwijd te concurreren? Zijn de visuele aspecten en boodschappen van jouw site geschikt voor vertalingen.

5. App’s voor Google Glass

We zien nu pas dat bedrijven het belang van app store optimalisatie inzien. Veel te vaak komt het voor dat bedrijven investeren in een geweldige Android of iPhone app, maar dat niemand deze download omdat de app’s niet op de zoeklijsten voorkomen in de app store. Maak je borst maar nat voor app store optimalisatie, aangezien app’s ook op de Google Glass gebruikt kunnen worden.

Er is een kleine maar groeiende lijst aan app’s beschikbaar voor Glass. We moeten niet alleen bewust worden van het belang om zoekacties naar app’s te optimialiseren op Google Glass, maar ook van hoe gebruikers in aanraking komen met deze app’s.

Zonder app’s is een smartphone slecht eens ouderwetse telefoon. Wellicht dat Glass nog niet veel indruk op je maakt, maar stel dit product maar eens voor wanneer een miljoen coole app’s en virtual reality games te downloaden zijn op jouw Google Glass.

6. Google+ kan Facebook overnemen

Google+ is zeer geïntegreerd met Google Glass. De meeste dingen die jij op je Google Glass doet hebben op de een of andere manier te maken met jouw vriendenkringen. Als je ervan uitgaat dat je al je foto’s en activiteiten kunt delen met je Facebook vrienden, dan zul je toch eerst via Google+ ze op de hoogte moeten stellen.

Zodra de eerste gebruikers van Google Glass overstappen naar Google+, dan kunnen surfers kiezen op welk sociaal medium ze liever actief zijn. Als ook jouw vrienden overstappen van Facebook naar Google+, dan gaat dat ten kosten van het netwerkeffect, en wellicht dat Facebook dan wel een vrije val doormaakt.

Als Google+ het grootste sociale netwerk zou worden, dan zal Google’s zoekalgoritme meer voordeel halen uit een completer sociaal profiel. Dit zorgt er dan weer voor dat Google zich onderscheidt van concurrerende zoekmachines. Zo kan het voorkomen dat sites voor iedere zoekmachine een andere SEO strategie moeten toepassen.

Begrijpt jouw bedrijf Google+ al? Of richten jullie je vooral om 1 miljoen likes te krijgen op Facebook?

7. Zoeken wordt persoonlijker

Als je aan het zoeken bent met je Google Glas, dan ben je automatisch ingelogd op je Google account. Dat kan het volgende betekenen voor marketeers:

  • Google verzamelt meer persoonlijke informatie van gebruikers, wat personalisatie vergemakkelijkt.
  • Zoekresultaten zullen meer gebruik maken van Google+ contacten, wanneer meer van je vrienden zijn aangesloten op Google+.
  • Minder zoekresultaten kunnen worden weergegeven door het kleinere scherm op Google Glass, waardoor resultaten zullen worden afgebeeld op infokaarten. Dit betekend  dat top resultaten op zoekmachines meer relevant worden. Dit houdt ook in dat gebruikers minder informatie halen uit webpagina’s maar meer terugvallen op de Google kenniskaart.
  • Heb jij veel volgers in Google+ opgebouwd zodat jouw informatie hoog verschijnt op de zoekresultaten van jouw volgers?
  • Maak je gebruik van invloedrijke personen op Google+ die jouw informatie verspreiden zodat hun volgers ook jouw informatie vinden in zoekacties?
  • Begrijp jij de Google kenniskaart zodat je weet hoe je informatie kunt plaatsten in het systeem?

Nou, wanneer worden al deze veranderingen van toepassing?

Belangrijke technologische trends worden niet volledige geadopteerd in een tijdsbestek van een jaar, maar de integratie van Google Glass duurt misschien eerder een tiental jaar. Marketeers die de technologische ontwikkelingen nauwlettend volgen kunnen de opkomende trends beter anticiperen en vandaag de dag al inspelen op deze trends, en zo een belangrijke slag slaan.

Hoe denk jij over Google Glass? Ga jij ook snel een paar kopen, nu dat Google Glass al spoedig overal te koop is? En hoe denk jij dat dit nieuwe product het zoeken op het web zal beïnvloeden?


Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op gebied van Ecommerce en Online Lead Generatie? Schrijf je nu in!




Copyright © 2019   |   Top